fredag 2 april 2010

Inskrivning för ryggoperation









Det här blir mycket läsning, men jag sökte information och hade svårt att hitta. Därför började jag fundera på att skriva ner mina upplevelser - funderingen på att blogga kom.



Glöm inte - det här är mina privata upplevelser!Jag har ju förrutom min rygg även bakgrunden med MS. Kanske gör denna kombination sitt, jag vet inte, men detta är vad jag var med om under min ryggoperation.



Måndagen den 23 november 2009 ska jag efter en lång väntan skrivas in på ortopeden i Lund. Äntligen! Väntan har varit lång och jag har ONT.

Enligt kallelsen ska jag först gå till receptionen i stora hallen på "Blocket" (alla som tänker på den stora vitgrå byggnaden när de åker mot Lund förstår varför den kallas så). Får listorna till provtagning och en lunchbiljett. Många väntar på sin tur på provtagningen. Allt flyter på, och min tur kommer. Som vanligt blir mina armar inspekterade. Tillåter att personalen sticker där de finner det bekvämast - idag blir det höger armveck.


Sedan går jag och mannen till ortopedens inskrivning på vån 1. Möts av en strålande och glad syster G som känner igen mig trots att vi inte setts på ett år. Vi pratar igenom min ortopediska historia. Får papper att fylla i och en ny omgång av de två utmärkta skrifterna som ortopeden gett ut om "FUSION" och "SPINAL STENOS". Jag fick dessa skrifter för cirka 2 1/2 år sedan när jag första gången träffade dr B, men jag hade ju klart inte fått dem med mig... (skrifterna syns överst i inlägget)



Dr B är på ingång. Han tar över samtalet, och visar på ett bäckenskelett var mitt problem sitter. Förklarar hur kotglidningen av L4 är och att det inte är konstigt att det domnar därifrån och nedåt. Han känner över det ömmande området. Konstaterar att jag har en god rörlighet - kan faktiskt böja mig och nästan sätta händerna i golvet. Därifrån kommer problemet - att resa och räta upp sig. Det gör ont.

Dr B förklarar hur operationen ska gå till. Man ska fixera med skruvar och plattor för stabilitetens skull, men också ta en bit ben från höftbenet som tillsammans med det kotben som man avlägsnar sedan ska göras till en "bengegga" som sedan ska lagra in kalk och ge ett stabilt extraben som ska stärka skruvarna och plattornas fixering. Jag får veta att jag kommer att få strikta förhållningsregler i 2-4 månader och hur viktigt det är att dessa följes. Inget sitta, böja och vrida under den tiden och sedan efter den tiden etappvis återgång till så normala rörelser man nu får efter fixeringen. Dr B är klar och jag förklarar att jag känner mig trygg "under hans händer". Får med tusch skrivet på underarmen L4-L5 ett villkor för att få komma in i operationssalen imorgonbitti!




Syster G tar över igen. Hon kollar klockan och skickar mig till EKG innan de stänger för lunch klockan 11. Anmäler mig och sätter mig ner och väntar. Skönt att ha maken med som stöd, extraöron och för att han allmänt får mig att må bättre. Ser att man i detta väntrummet kan få kolsyrat eller kallt vatten! Lyxkänsla. Fyller min flaska som jag har med. Gott. Är ständigt torr i munnen - kanske inte så konstigt med allt vad jag stoppar i mig av läkemedel.


Tillbaka till syster G när man tagit EKG. Maken röksugen, så han går lämpligt ut för att hämta min väska. Själv slinker jag in på sjukhusbiblioteket. Får god hjälp av bibliotekarie att välja ut några böcker. Trädgårdsanknytning så klart!


Vi lämnar mina väskor och syster G tycker att vi lika bra kan gå och äta lunch innan rusningen drar igång. Ska vara tillbaka kl 13.



Äter lunch. Njuter av stunden med maken. Trivs i hans sällskap.


Kl 13 kommer narkosdr J och pratar. Han går igenom min medicinlista. Jag berättar att jag om möjligt inte vill sövas med mask. Helt ok. Berättar att jag har mått illa av tidigare narkos och det beslutas att jag ska få läkemedel mot detta. Får ett mycket gott förtroende även för denne dr! Han kollar att min "inträdesbiljett" på underarmen är skriven.



Nästa punkt - träffa sjukgymnasten K. Hon visar hur jag ska lägga mig i sängen med dykmetoden, hur hög sängen då ska vara. Hon tycker att jag verkar ha naturlig fallenhet! Skönt. Hon förklarar också vad fusionsoperationen innebär.



Tillbaka till syster G igen. Fyller i enkäten klart. Får veta att en patient blivit så pass bra att hans operation kunde ställas in. Skönt för honom, men synd att ingen ny kunde kallas in och kanske kortat kön med en person...



Så bär det av mot avd 10. Ytterligare en patient följer med upp. Hon ska också opereras under tisdagen.



Får eget rum.


Eftermiddagskaffe eftersom kl är 15.




Arbetsterapeuten (a-terap) kommer och berättar/kollar av vilka hjälpmedel som jag bör ha fått hem från kommunens arbetsterapeuter. Snabbt gjort, jag fick ju veta att man faktiskt inte bara kan ringa och berätta vad jag ska behöva - de ska provas ut på mig speciellt! Har ingenting hemma! Maken och a-terap kollar in och ställer in toastolsförhöjningen med handtagen som finns på toan. Maken får veta ungefärlig sänghöjd - till min längd cirka 70cm. Allt för att han ska kunna hjälpa till hemma och få rätt inställningar. Ska ha hem ståstol, strumppådragare och en blå griptång. A-terap tycker att jag ska ha kryckor hemma när jag går inomhus. Maken och jag tittar på varandra - vi skrattar - båda kan se framför sig vilket skatbo det kommer att bli! Tyvärr har jag ju lite MS också och av den de kognitiva problemen. Vi vet vilken röra jag kan ställa till, men detta är ju inget som syns. Jag förklarar mina problem och ber att personalen på avdelningen får veta också. Kanske blir det bättre med en lite mindre rollator än "Tony Soprano" att ha inomhus, för han är lite otymplig ibland.



Uppmanas att söka färdtjänst liggande transport hos kommunen - maken tar sig an denna uppgift.


Mannen åker sedan hem. Han har ju djuren också att ta hand om. Skönt att ha haft hans stöd!



Får lämna ett blodgrupperingsprov på avdelningen. Sjuksköterskan M verkar vara en pärla. Vi pratar igenom mina läkemedel. Jag har lämnat min lista till narkosdr. Har en egen kopia i min privata pärm. Jag har en del dyra ovanliga läkemedel som har med min MS att göra. Dessa har jag ju så klart tagit med mig.


Middag kl 17.



Får två svampar med Descutan inför kvällens dusch. Ska först använda den ena och använda shampot som finns i duschen. Sedan den andra svampen med ny dusch direkt. Får kläder inför natten som ska tas på efter dusch.


Pratar i telefon en liten stund med alla tre ungarna. Saknar dem! Man får använda sin mobiltelefon på avdelningen.



Nattpersonalen kommer. Helt underbara. Kallar dem "mina nattänglar". De liknar faktiskt Panduros "Thildaänglar"!

Får veta att jag ska låsa in mina värdesaker i skåpet på morgonen. Nyckeln förvaras på sjuksköterskornas expedition i låst skåp tills jag kommer tillbaka efter operationen. Min tid till operation är 07.40 - skönt för då slipper jag lång väntan och att bli orolig.

Får två svampar för morgonduschen och man undrar om jag vill ha sömntablett. Har aldrig tagit någon i hela mitt liv, men det kan nog kännas skönt att ha den...

Läser och syr till cirka kl 00. Tar sömntabletten. Inte somnar man direkt av Zopiclone... Läser i en timme till. Vaknar ungefär klockan 4. Så länge varade det, skönt att jag tog tabletten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar