lördag 3 april 2010

Operationsdagen

24 november 2009

Trodde att personalen skulle fått väcka mig! Jag är inte särskilt imponerad av sömntabletter efter detta - vaknar kl 4 - har sovit mindre än 4 timmar! I och för sig kallas den sorten jag fick insomningstablett... Ligger kvar och funderar...
Stiger upp kl 6. Strax efter kommer "nattänglarna" in med den långtidsverkande smärtstillande tabletten. Får inte dricka mer efter att jag tagit den. Fastan gällde från 00 och det var ju inte så svårt att följa eftersom ett av de områden som jag fått ms-inflammation i troligen är just där centra för hunger sitter.

Dags för ny dusch. Två nya omgångar med svamparna - får hjälp med ryggen båda gångerna, viktigt eftersom det är just där det ska skäras...
Under tiden bäddas sängen om. Får ny särk och nya fräcka dambenkläder! Undrar just vad dagens stringanvändare skulle sagt om dessa jättar! Jag känner mig i alla fall helt avsexualiserad och just nu är det skönt.

Sängtransportören anländer. Han ställer upp sängen rakt, mitt i dörrhålet. Nyckeln till min garderob överlämnas till sköterskorna. Får kontrollfrågan om jag låst in alla mina värdesaker och om jag inte ska ha mina glasögon med mig. Tror inte att jag ska behöva dem under operationen? Hoppas få sova gott då! Ser inte så dåligt utan dem utan att jag klarar mig när jag inte behöver kolla in allt. Avfärd prick 07.30! Får åka hiss i den speciella transporthisshallen upp till op på vån 6. Nu börjar det pirra lite i magen, men jag intalar mig hur mycket jag verkligen behöver få gjort denna operationen! Lugnar ner det hela... Får stå i kö några minuter när vi kommer fram till op.

Ståldörrarna öppnar sig och här står ett gäng som alla presenterar sig. Alla känns tryggt pålitliga och har ett trevligt lugnande sätt. Funderar över att det inte var narkosdr J som stod där. Det känns som om jag ligger under en jättelik köksfläkt när jag tittar upp i taket. Får kanyl i högerhanden. Budskapet att det kommer att svida till i armen bekräftas. Känner det nästan ända upp i armhålan. Och här slutar jag minnas något! Perfekt jobbat personalen! Nattinatti!!!

Vaknar och ser att klockan är 14.10.
Får direkt frågan hur jag mår - illa tyvärr... Eftersom jag fått medel mot illamåendet under operationen måste man kolla upp vad jag kan få. Injiceras direkt i kanylen på handen och illamåendet försvinner fort. Skönt! Jag hatar att må illa!
Ligger och smålullar. Har en morfinpump kopplad till kanyl i vänsterhanden. Får veta att jag kan trycka fyra gånger per timme för morfindos. Har en svag fundering att det inte stämmer riktigt med det narkosdr pratade om igår, men... Kollar av och får veta att pumpen är inställd så. Personalen tycker att jag trycker lite väl ofta, men jag skulle ju trycka när jag fick ont... Dosen är inställd så att även om jag trycker ofta, så får jag ny dos tidigast efter nytt tryck efter 15 minuter. Konstaterar att jag ju är nyopererad och att det klart gör ont - ok då... Är torr i munnen. Får en liten svamp på pinne som ser ut som en klubba att fukta med. Får en liten runda i munnen med den då och då. Skönt. Något som man skulle kunna använda för alla som är muntorra!

Man undrar vad jag sysslar med när jag börjar vifta med tårna och drar upp ena foten och följer benet upp. Jag kollar och konstaterar att dr B gjort ett bra jobb! Jag känner och kan röra benen! BRA! Sköterskan ser lite fundersam ut när jag förklarar. Berättar att dr och jag diskuterat min syn på det hela. Har man som jag haft MS i över 30 år så har jag visst att förlamning kan bli en följd av min MS och om operationen på något sätt inte skulle lyckats så fick jag ju i så fall ett datum på förlamningen eller dagen då benen inte skulle bära. MS ger ju inte precis någon datummarkering då den tänker "slå till". Krass syn tyckte dr - den tuffa verkligheten tyckte jag.
Ligger och smålullar vidare i min värld. Hör allt runtomkring, men ögonen är tunga.
Får hjälp att vända mig via personal och draglakan. Känns skönt att byta ställning. Trodde i och för sig inte att jag skulle vakna upp på rygg när man opererat där! Under operationen för "min" ryggåkomma ligger man på mage hela tiden. Hur man vänder - tänkte att jag inte brydde mig - de verkade ju fixa det... Tog trots allt ett tag innan jag kom på varför det gjorde så ont i bröstbenet mellan brösten. Var ju klart en av kontaktytorna under operationen...

Får hjälp att ringa makens mobil strax före kl 17. Vill att alla där hemma ska få veta att allt gått bra innan sonen ska på sin träning.

Dränet från såret lossnar när "vi" vänder den ena gången. Personalen kollar och trycker för att känna att det inte verkar stå sårvätska kvar i vävnaden kring operationsområdet. Jag ber klart att få se hur det ser ut. Har haft en påse med slang som ser ut som en urinpåse infäst i sårområdet. Vätskan ser ut som vilken "köttsaft" som helst.

Klockan 19.30 får jag åka ner till avdelning 10 igen. Frågvis som jag är får jag veta att många operationssalar ligger på just vån 6. Ortopeden avd 10 är den avdelning som vanligtvis har hand om de patienter som har tidsbokade planerade operationer.

Lullar i min egen lilla värld hela natten. Känner att det kliar på hela kroppen. Det kliar absolut överallt! Får veta att det är den bakteriedödande duschen/tvätten som jag gjorde före operationen. Patienter brukar känna så... Under hela natten är jag noga med att fukta munnen ofta med "slickepinnarna". Bad att få med mig till avdelningen innan jag lämnade postop. Fick två helt nya med. Ibland känns det lilla som lyx! Klart att det finns liknande på avdelningen, fast de har smak av citron, de på postop var smaklösa.
Trycker på min smärtstillande pump. Har ont, men funderar över att så är det klart, det är ju ingen liten operation jag gått igenom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar