onsdag 14 april 2010

Måndag 30/11 - sex dagar efter operation

Vaknar av att jag får en ny rumskompis. Hon bröt sitt ben i somras och det vill inte läka. Man ska byta en märgspik, så det ska göras om och brytas upp. Står som nr 1 på operationslistan får hon veta (blir körd till operation 11.20 eftersom trafikolycka kommer emellan tydligen)

Syster K får fart på mig idag! Hon är en härlig person, jag gillar verkligen hennes sätt! Äter frukost i ståstolen. Tvättar och klär på mig.
Till lunch kommer syster S och undrar om urologen kan komma kl 14.30 för instruktion av tappning. Ringer maken som ställer in tandläkarbesök och kastar sig iväg. Tur attt hans chef är bra att förhandla med (=han själv).
Äldsta dottern kommer på besök som vi bestämt tidigare. Hon kommer lite tidigare och vi hinner prata lite.

Det visar sig att maken har naturlig fallenhet för vårdande arbete. Han får instruktioner av sköterskan på urologen och fixar det hela med glans. Lätt på handen som en fjäder! Vi får veta vad man gör om man "kommer fel". Att man i så fall kasserar katetern som hamnat på avvägar. Viktigt med hygien. Bra att han får instruktioner av sjukvårdspersonal med gedigna kunskaper. Jag har själv lärt mig att tappa med små korta katetrar under våren. Det är vanligt att personer med MS får problem dels med blåstömning, men även som jag problem med att komma igång att kissa. Urin som står kvar i blåsan kan ställa till framtida problem, så det är bra att lära sig hantera självständigt. Jag fick veta att eftersom jag efter operationen inte kunde nå att tappa mig själv så var det viktigt hur det skulle lösas och att jag inte fick komma hem innan det. Att det för oss kändes naturligt att vi själva, jag och maken, själv kunde klara det hela kändes självständigare. Alternativet var hemtjänst/hemsjukvård och det har jag ju inte i övrigt så det skulle säkert ta tid att ordna.
Urologen beslutar att jag SKA tappas var 4:e timme, inte bara scannas med bladder (mäter med ultraljud mängden urin i blåsan - kan vara svårt att tömma efter operationer/ryggbesvär i ländryggen).
Jag följer man och dotter ut innan de ska köra. Skönt med promenad.

När jag går i korridoren får en man som "bor" längre bort i korridoren syn på mig. Han kommer ut för att prata. Han har blivit opererad för diskbråck flera gånger men inte blivit bra. Har mycket besvär från ryggen. Nästa dag ska han få opererat in ett öppet instrument tillfälligt för att se om han får mindre smärtor. Blir han då bättre så opererar man bort det igen och han ska i så fall permanentopereras steloperation i januari.
Jag berättar om min situation och visar att jag inte kunnat stå eller gå som jag kan nu - en vecka efter operationen. Han håller med om att det är både fantastiskt och skönt. Jag lovar att hålla både händer och fötter för att allt ska bli bra för hans del!

Blir ganska trött efter min tur. Får smärtstillande men hinner inte vila före maten. Får en fråga från sjuksköterskan om jag fått nya tabletter sedan sist. Nej, inte vad jag vet... NÅGON har lyckats sätta mediciner som INTE är mina i min låda. Fint. Tur att jag har koll nu!

Klockan 20.30 ska jag tappas. Får veta att jag ju ska tappas var 4:e timme. Mmm, det är ju ungefär 5 1/2 timme sen nu. Ok. Blir tvättad med svamp. Blygdläpparna dras isär så mycket att det känns som om jag ska spricka på mitten. På det en frottehandduk och det tryckes rejält. Kvider till - det gör ont! Så ska katetern in. MEN, hon sticker fel tre gånger, kommer in i slidan. Jag erbjuder mig att rikta in lampan så att hon får bättre ljus, men inte... Och inte byter hon kateter heller (det funderar jag inte på direkt utan efteråt). Det känns son om hon är jättelångt inne... Det gör ont. När hon sen tycker att det börjar komma mindre håller hon ut påsen vid sidan av sängen för att se om det rinner mer. Då TAPPAR hon påsen i golvet. Det sliter till i katetern trots att hon håller kvar ena handen där.
Jag kan berätta att jag har ONT efteråt. Får inte ens en ursäkt. Min rumsgranne frågar försiktigt hur det kändes. Hon hade hört mig. Tycker inte heller att det verkar klokt.

Jag har ont hela kvällen och när nattpersonalen kommer är det en av mina nattänglar. Hon ser på mig att det inte står rätt till. Berättar vad jag gått igenom och hur det känns nu.
Går på toa och mot order ber jag att man bladdrar. Tömmer bra. Jag har blivit tappad av nattängel tidigare utan något problem, men vi känner båda att mitt underliv vill vara i fred nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar