onsdag 24 mars 2010

Läkarbesök

Idag har jag tillsammans med min man varit på USIL (Universitetssjukhuset i Lund).

Jag opererades den 24 november för spinal stenos, fusionsoperation. Min tanke var att jag skulle börjat skriva min blogg direkt efter operationen - men som vanligt när jag gör något, så blir det inte riktigt som jag tänkt...

Eftersom man inte får sitta efter denna operationen så har det varit att stå, gå eller ligga. Allt för att ryggen inte ska belastas, böjas eller göra fel rörelser. Korsett för stöd och påminnelse så att man inte gör fel. Fick veta strax före operationen att dessa restriktioner gäller helt eller delvis i upp till 6 månader.

Träffade idag min dr B som jag fick så stort förtroende för direkt vid första mötet för cirka tre år sedan. Effektiv man! Blir oftast inkallad en god stund före utsatt besökstid. Det ni! Det händer inte så ofta! Har lärt mig komma i god tid!

Idag är det fyra månader sedan jag blev opererad! Fick veta att beninlagringen börjat komma igång och att jag försiktigt ska börja avvekla restriktionerna. Fick remiss till sjukgymnast på t ex vårdcentralen. Gick sedan upp till avd 10 och träffade sjukgymnast K. Fick instruktioner om hur jag ska gå till väga för att träna upp mina muskler i bål och rygg. Enskild träning hos sjukgymnast, inget gym nu. Ska äntligen komma ut och gå - till en början försiktigt korta sträckor. Det är ju inte bara ryggen - en skvätt MS också!

Som vi nästan hade slagit vad om så kom inte den typ av transport som jag enligt läkarintyg ska åka med under läkningen. Trots att beställningscentralen upprepade när jag beställde!!!
Jag kollade också för säkerhets skull om beställningsrutinen ändrats till att sjukvården skulle beställa eller om jag själv skulle... Svaret jag fick var att jag skulle beställa själv. Angav till och med den biltyp som jag fått besked om.OTROLIGT! Var är problemet!
Blev rejält förbannad. Ska det verkligen vara så här! Vems fel är det att region Skåne och Skånetrafiken inte kan kommunicera! Jag bara undrar!
Åkte med och fick klart rejält ont igen. Fel typ av bår och på det en filt vid "svanken" med en "räddningsmadrass" ovanpå. Fyndigt! Chauffören hade i alla fall lärt sig av tidigare instruktioner om varför hans bår inte funkade i mitt fall. (Första gången när jag skulle åka 4 km för att ta stygnen på vårdcentralen undrade just denna chauffören vad jag höll på med när jag skulle lägga mig ner via dykstilen. Han tyckte att det borde vara lättare om jag satte mig på båren först och sen lade mig ner. URSÄKTA?! Berättade och stöttades av dottern om att min ryggoperation KRÄVDE dessa "omständiga" rörelser. Jag/vi borde kanske redan då förstått att han inte hade kört "min typ" av ryggpatient tidigare!)
Ringde Sjukresor. Morrade rejält.
Ortopedmottagningen tyckte inte om att det inte fungerade = avvikelserapport! TACK!

Tänkte visa dagens röntgen - men vi får ta det en annan gång... Tekniken - ni vet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar