torsdag 2 december 2010

Snökaos i Skåne!

Idag är allting vitt!

Nu har vi verkligen mycket snö, och den rör på sig!
För en skåning är snö + vind = bekymmer

just nu är det bekymmer!

Tänk om jag nu hade suttit i en bakhjulsdriven bil i en snödriva...
Inte en chans att komma hem i alla fall! Hade det dessutom stått en 200kg tung elrullstol där också, så hade jag nog "parkerat " mig i backen på vägen hem... Tänker på killen i Köping hillbillies som åkte "färdtjänst på norrlandsvis" framtill i traktorskopa. Det hade nog blivit lösningen...

Tur jag har min älskade Jeep Cherokee!
En perfekt bil när man har svårt att gå (fyrhjulsdriven konstant), problem med ryggen (fina ställbara säten som jag bara sätter ändan emot och glider in på) och dessutom bor på landet!



Blev en total förälskelse när jag köpte den för några år sedan!
Rolig att köra. Kul att ha resurser när man kör om andra bilar!

Har alltid min rollator Thony Soprano i kofferten för längre promenader (mer än 100 meter) och min blomsterkäpp för kortare och otillgängliga ställen. Kombinerar ibland käppen med en liten campingstol så att jag kan sitta en liten stund när benen inte orkar längre.
Skulle gärna ha en segway med segseat på i kofferten och kunna ta mig längre sträckor med hjälp av den. Finns ramp till som gör att segway´n lätt rullar ut och in. "Gå på stan" var ganska länge sedan - flera år sedan faktiskt!
Jag är glad för att jag än så länge kan gå och komma oberoende av någon annan. Är rädd om friheten så länge jag "kan själv". Samtidigt är jag rädd om mina medmänniskor och skulle inte köra bil om bedömningen var att jag inte längre hade förmågan kvar. Som tur är så har jag koll på omvärlden när jag sitter stilla själv!

Idag stannar jag hemma!
Inget snöäventyr för mig! Jag är sååå nöjd utan det!
Ska sitta lite som Ferdinand och titta på fåglarna i fågelbordet... Njuta av det vackra!
Snöa ska det göra ända tills imorgonbitti
Hittills har det snöat cirka 30 cm. Svårt att säga för i Skåne är det inget eller drivor som gäller!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade hit via Sunes blogg. Roligt att du bloggar!
    Vet inte om du minns mig men vi träffades på Katrinetorp i Malmö på en ms-fika jag drog ihop för ett tag sedan. Jag minns dig med din Soprano och blomsterkäpp! :)
    Hoppas allt är bra med dig och att du fortfarande har samma sköna inställning till allt!
    Kram
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Hej Daniel!
    Klart att jag kommer ihåg dig! Har följt dina träningspass och turer. Jag är verkligen glad att du gjort det du verkligen ville - det är viktigt - spring för livet allt vad du kan! Tur att du ändå lyssnar till kroppens signaler - tror också att det är bäst att låta kroppen läka infektioner i lugn och ro för att inte trigga igång orosmolnet MS. Känner också för att ... på den ibland!
    Glad att vi träffades på vår fika, det gör jag gärna om!
    Har haft "lite annat för mig" med att bl a läka rygg och har inte orkat vara så mycket på gång senaste året. Har haft en tuff tid att försöka få mig själv att fungera hyfsat. Tappade självkänslan helt ett tag - nu försöker jag hitta nya vinklar.
    Glad om vi ses snart!

    SvaraRadera
  3. Hej din Virriga Planta, har du inte sett att du vann i går? Grattis!!!! Behöver din adress, vill du maila till minnaatblomsterverkstadpunktcom. Kram, Minna :)

    SvaraRadera