onsdag 8 december 2010

En glad vinnare!

Har mest varit en tyst sökare i bloggvärlden förut... Inte skrivit så många kommentarer... Men så mycket nytta och glädje jag haft av många bloggar! Hittat stöd, glädje, men även sorg och fällt en och annan tår när jag "svävat" runt i rymden. Det var så jag kände att jag kanske skulle börja skriva av mig jag också! För skriva det har jag alltid gillat! Har börjat lite anonymt, men det kanske ändras med tiden...

Vill rikta ett TACK rakt ut i rymden - till alla bloggare! Mest har det nog varit trädgårdsbloggar som jag besökt! Trädgård, växter, djur och natur har alltid varit mitt stora intresse! Utan att veta, har många gett mig livslusten tillbaka! Har en skör spindeltråd att vandra på - jag hoppas att jag orkar mig upp så att jag kan vara/bli en glädje för någon annan medmänniska! Orden, bokstäverna och strukturen är inte som förr, men jag vill också!!!

Förra året strax innan jag skulle opereras i ryggen sökte jag mycket efter information om den formen av ryggåkomma som jag själv hade. Hittade en del information. Ingen kan väl veta vad man skall igenom som tur är, men själv tycker jag ibland att det är skönt att förbereda mig inför kommande "kullar" i min vandring på livets väg. Veta lite hur mycket gas och hur stor energiförbrukning som förväntas... Jag är absolut inte den planerare som jag en gång var, utan det får numera bli lite som det blir helt enkelt.

När min MS började göra sig mer påmind, så kom helt andra saker att bestämma takten i livet. Först och främst gäller det orken - den är lite som i laddningsbara batterier - tar slut helt plötsligt och tar irriterande lång tid att ladda igen!
Sen är det planeringen i sig. Har jag inte ett schema eller går efter almanackan så glömmer jag lätt även roliga saker (och det är ack så irriterande!). Många personer som inte vill eller inte har förmågan att inse konsekvensen av sjukdom, och kognitiv svikt i synnerhet, bedömer lätt detta som nonchalans eller avsaknad av intresse från min sida. Kan berätta att - så är det inte!
Jag VILL tusen saker, men orkar kanske bara tre... eller kommer kanske bara ihåg två... Och fy f.. vad jag blir ledsen efteråt när jag kommer ihåg, kommer på eller i värsta fall får en syrlig kommentar! (och det kostar också energi tyvärr).

Jag hittade en hel del information om ryggoperationer, men tänkte att jag kanske kunde ge någon medmänniska hjälp genom att dela med mig av min erfarenhet. Med i mitt bagage fanns ju även en "skvätt" MS och det gör ju situationen lite annorlunda. (skulle någon mot förmodan vilja fråga mig om något så lägg en kommentar så kan vi "mailas vid")
Jag har inte ambitionen att skriva medicinskt korrekt beskrivning av olika tillstånd, utan "bara" hur jag själv upplever och försöker lösa vardagen. Jag är tacksam över Sune Överhagens blogg (läkare som själv har MS) för att han skriver om bland annat medicinska framsteg på olika områden - det intresserar mig mycket och jag har alltid försökt att hänga med i nya rön.

Helst av allt skulle jag vilja slänga allt vad sjukdom och svårigheter som finns i världen åt fanders - men tyvärr är livet inte alltid så lätt när man väl sitter i klistret! Jag hör absolut inte till de svårt MS-sjuka på något sätt, men "käppar i hjulet" det har jag! Vardagen är inte som den är för de allra flesta och absolut inte vad den var förut för mig heller!
Men oftast är den ändå helt OK!

Försöker ge mitt trädgårdsintresse hög prioritet i livet. Det ger mig så mycket glädje! Alltid är det skönt och roligt att åka på besök i trädgårdar! Tror inte att jag missat så många plantskolor i Skåne... Sen har jag ju ställen jag önskat åka på besök till under en lång tid! Glädjen att se fram emot en massa... Både trädgårdar, plantskolor, parker och så en och annan butik...
Hittade en tävling på en blogg jag ofta besöker! En helt fantastisk adventskalender!
Gissa vem som vann!?! En underbar inspirationsbok!

Jodå - Virrigaplantan!





















Jag är glad och tacksam Minna! Kanske ses vi "fysiskt" en dag!
Hon har bloggen - http://blomsterverkstad.blogspot.com/ väl värd ett besök!
Tack även till bokförlaget SEMIC som också var med "på ett hörn"!

Kram / virrigaplantan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar