måndag 24 maj 2010

Svavelpionen blommar!








Äntligen!




Varje år följer jag hur min älskade svavelpion växer. Tar alltid en tur för att "kolla läget" när jag kan... Detta året har både vädret och jag varit sega. Sval vår har gjort att blomningen är ovanligt sen och hoppet är att humlors och bins arbete i år kan ge frön. Tidig blomning utan pollinerare ger ju bara de vackra skenfrukerna som är vackert röda. Det är de svarta fröna som är möjligt grobara. VILL HA,vill ha...




Fast i år har jag nog 20 blommor på gång... Alla ni som vill - var avundsjuka, för blomningen är sagolik tycker jag. Undrar om det är den kalla vintern som ger en lätt strykning mot rosa? Jag har köpt en rotdelning från Per Leanders plantskola i Ystad. Har läst att olika varianter har olika färgskiftning, men min har alla tidigare år varit mer gul - svavelgul så klart!



Jag har trots årets storlek, delat min pion en gång för två år sedan. Delade och gav bort nästan halva plantan. Två goda trädgårdsvänner som släpat med mig på diverse upptåg fick vars sin del. Ett bra sätt att visa sin tacksamhet tycker jag. Dessutom kan man kanske få tillbaka en liten bit om ens egen skulle drabbas av... hemska tanke, inte ska detta väl drabba svavelpionen hoppas jag!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar