söndag 7 november 2010

Årets sista bukett...

Lite vemodigt...

två sorters höstaster. Den vita ljungastern, Aster cordifolius, och den lite ljuslila hjärtastern Aster ericoides 'Silver Spray'. Ljungastern har nästan barrlika blad medan hjärtastern faktiskt har just hjärtformade.
Har alltid älskat höstaster! Dessa två är nog mina favoriter.


-men när jag skulle bädda in min Romneya coulterii, buskvallmo, så såg jag pionens knoppar precis vid markytan strax framför...
- ett löfte om att naturen ligger i startgroparna för våren! Buskvallmon är inte helt härdig ens här i södra Sverige, men med lite hjälp (vintertäckning med torra löv, granris och placering torrt med husgrundens skydd nära) har det klarat i alla fall vintern 2009/2010. Fick tyvärr inga blommor i somras, men som helt ny blommade den med två vackra blommor! Längtar till nästa blomning!

Men först behövs vintervila!



Vintervila - det har vinterjasminen, Jasminum nudiflorum, inte fattat - den har precis börjat blomma! Fin bland hästlöv och rönnbär i min rostiga korg. Plantan trycker sig mot väggen precis utanför ytterdörren (syns i bakgrunden). När det börjar bli lite varma vårdagar är det så härligt
att se de gula små "solarna" som riktigt lyser upp! Den blommar på bar kvist under vintern och blommorna klarar sig om det inte är alltför kallt. Tänk på att plantera den om du har ett "omöjligt" ställe där den kan få bli stor i fred. Grenarna gör gärna egna små avläggare alldeles själv... Helst ska du gå förbi den ofta under vårvintern och njuta av blommorna! Blir säkert ett utmärkt ställe för fågelbon!



Visst vill vi ha en vit jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar