söndag 29 januari 2012

Tiden flyger iväg...

Nytt år igen - 2012 - hinner inte med!

Har svårt med strukturen i mitt liv. En del dagar kan jag komma loss en liten smula, men det straffar sig oftast med att jag kör igång så mycket jag kan och en stund senare har jag ställt till en hel del röra. Röran tar tid att ordna upp och då blir jag helt slut i huvudet.
Fungerar nästan som en sorts cirkelträning. Kör hela varvet, och så tillbaka på ruta ett igen.
Så j-a frustrerande.

Har svårt att hitta saker som inte hamnar på sin vanliga plats. Försöker få familjen att förstå, men vi är alla bara människor och det är så lätt att låta saker och ting stanna kvar där det lades när man gjort färdigt det man skulle.

En del dagar försöker jag att strunta i allt det där som bara aldrig blir av och provar då att göra saker som bara är roliga. Skulle egentligen behöva dubbelt antal timmar på dygnet för att hinna med alla "normala måsten" och så samtidigt orka göra något roligt. Efter kanske en timme så är jag så helt slut i huvudet av alla intryck från livet som pågår runtomkring att jag bara måste sitta en stund utan att göra något. Och jag menar verkligen utan att göra! Rörelser som kroppen utför måste numera på ett annorlunda konstigt sätt påkallas ifrån hjärnan och det ger tröttheten som gör att det blir segt som kola.

Vila i lagom dos.

Lätt för den som inte själv smakat på. Svårt att hela tiden acceptera för den som är mitt i. Att det sen inte är förutsägbart gör det ännu svårare att planera dagen och morgondagen.
Rör det bara mig själv så kan jag klara med och motgångar, men när man har familj är det svårt att tvingas säga att idag går det bara inte. Besvikelsen som jag själv känner får jag väl ta, men omgivningens reaktioner sårar och smärtar ibland.
Börjar väl vänja mig vid att göra det mesta på egen hand. Mina barn följer med efter tid och möjlighet för att jag inte ska behöva åka ensam, men känner ofta att det inte är rätt att de ska offra sin fritid för mig och mina intressen.

Vintertid är ju kanske inte bästa trädgårdstiden. Läser klart frökataloger, trädgårdstidningar och böcker. Snart dags att så en del fröer, men har fortfarande ingen bra plats att ha mina frösådder. Får väl stå över igen...
Ska försöka göra en planering över i vilken ordning jag ska ta rabatter och trädgårdsarbetet i när våren kommer, så att det inte blir ett enda sammelsurium som vanligt. Behöver mina växter för att orka!!!

Har lite småprojekt som jag pysslar med för att hålla fingerfärdigheten och motoriken i trim. Verkar som om det är på väg att leda mig in i en kommande hobby/syssla. Vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar