onsdag 22 september 2010

Laquinimod

Active Biotec är ett Lundaföretag som tillsammans med läkemedelsföretaget TEVA ligger bakom preparatet Laqinimod som användes mot MS. Fortsatta studier visar att man här förhoppningsvis har ett nytt läkemedel för behandling av MS-patienter. Revolutionen för preparatet är att det ges i tablettform - övriga preparat som används idag är i form av sprutor eller dropp.

Känns bra att det går framåt med forskningen med Laquinimod! Själv är jag ju en gammal försökskanin i framforskningen av just detta preparatet! Tog 0,9mg av verksam substans och mådde mycket bra under hela året som studien varade! Många olika blodprover togs och med jämna mellanrum togs även EKG. Kommer ihåg sjuksköterskan som skulle ta blodproverna, hon tyckte att även hon inte bara doktorn skulle tycka till om patienternas lämplighet i försöket - hon ville ha mer "stickvänliga" patienter. Mina blodådror hör väl inte till de mest lättfunna - som tur är så är jag inte stickrädd i alla fall.
"På den tiden" när jag var med i försöket var det bara de fysiskt märkbara skoven som noterades. MR ansågs alltför dyr ännu. Kommer tyvärr inte ihåg exakt årtalet för behandling - tror att det var 2002 - känner att det skulle vara roligt att veta. Ska faktiskt kolla med neurologen i Lund nästa gång vi har kontakt.
Intressant läsning att man nu även funnit effekt mot två andra autoimmuna sjukdomar (sjukdomar där kroppens immunförsvar angriper egen vävnad) med Laquinimod!

Läs gärna mer på nedanstående länk!
http://activebiotech.com/?oid=newsdetail&news=1445409&_locale=1

Själv har jag gjort en MR som följd av min MS. Flera år efter att jag var med om studien ovan och alltså inte i något samband med den. Jag fick ny doktor på neurologen i Lund. Min "gamla" doktor som var forskande biträdande överläkare äldre än 65 år skulle sluta. Hon var för dyr för region Skåne. (Måste berätta att hon fortsatte arbeta för TEVA och att hon anlitades som föredragshållare i Munchen och Los Angeles.) Remitterande var min tredje neurolog sedan 1976 - helt otroligt, eller hur? Hon tyckte att man skulle göra en MR för att ha en referens, som jag förstod det. Intressant att skåda vita fält i sin egen hjärna - samtidigt skrämmande! Jag fick veta att jag hade några större, en del aktiva och många mycket små förändringar, troligen gamla - kan det månne bero på min "tidiga debut", att jag troligen hade skov redan i småbarnsåldern... Hjärnans förmåga att läka ut borde ju vara större under den fas då den växer till - eller? Nästan en gåta lika stor som hustomtens fundering under julnatten - Viktor Rydbergs Tomten -

För sin hand genom skägg och hår,
skakar huvud och hätta ---
»nej, den gåtan är alltför svår,
nej, jag gissar ej detta» ---
slår, som han plägar, inom kort
slika spörjande tankar bort,
går att ordna och pyssla,
går att sköta sin syssla.

men visst kan man fundera ibland - vad alla vecken i vår hjärna döljer...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar